...«Ενέργειες και εξωτερικευμένες εκρήξεις, περισταλτικές ιδιότητες της φόρμας, εκδιπλώσεις και περιδινήσεις του χρώματος που μεταλάσσεται σε γραφή, φωτοτροπικά, κατ’ επέκταση χωρικό εκτόπισμα και αποτύπωμα, εμπνέουν την Μαρία Χρηστέα, έτσι ώστε να αποτολμήσει να περάσει από τις δυο – μέχρι πρότινος - στις τρεις διαστάσεις.
Η σχεδιαζόμενη και αυτοαναιρούμενη μορφή που σημασιοδοτεί τις ογκοπλαστικές μεταμορφώσεις της ύλης, εμφανίζεται στις φόρμες της Μαρίας Χρηστέα ως δραματουργικά παρουσιαζόμενη λειτουργία αντιθετικών δυνάμεων στον χώρο. Η εσωτερικευμένη δομική άρθρωση των προγενέστερων έργων της, μετασχηματίζεται, στην νέα αυτή σειρά κατασκευών της, σ’ έναν εξωτερικευμένο διάλογο υφής, τόνων, δονήσεων και υλικών.
Παλαιά ξύλα, μέταλλα, χαρτί, φως που σπινθυρίζει από ηλεκτρικές λυχνίες ή ακτινοβολεί μέσα από τις πηγές και τους αντικατοπτρισμούς του, δημιουργούν όλα ένα σύμπλοκο. Κάθε φορά διαφορετικά ή σαν να συλλαμβάνει κανείς ποικίλες εκφάνσεις μιας αλήθειας που ψηλαφείται στα κράσπεδα του αισθητού. Γιατί, τα έργα της Μαρίας Χρηστέα παρουσιάζονται ως κατ’ ένδειξιν μαρτυρίες μιας μεγάλης κλίμακας δραστηριοτήτων, που μόνον τα ύφαλα των ζωογόνων, παλμογενετικών ιδιοτήτων και καταγραφών τους, μπορούμε να διακρίνουμε.
Η ζωγράφος φανερώνει το λίκνο του φωτός και του φασματικού χρώματος, μέσα από μία ερωτική, ανταγωνιστική και αλληλεπενεργητική διαδικασία.
Συμπυκνώσεις κι αναπτύγματα της ύλης, γίνονται φως και γραφή στον χώρο. Από την άλλη πλευρά πάλι, το φως και το χρώμα αποκτούν υλικές υποστάσεις, που θυμίζουν μήτρες γένεσης και ταυτόχρονα κρυσφύγετα. Εκεί, όπου ο χρόνος παγιδεύεται και η φθορά εξανδραποδίζεται.»...